André Kuipers vraagt LiS studenten om ruimtevaartconcept

Astronaut André Kuipers is 28 februari 2013 aan de slag gegaan als ambassadeur van het Techniekpact, een overheidsinitiatief dat het tekort aan technisch personeel moet bestrijden. Samen met de ministers Jet Bussemaker (OCW) en Henk Kamp (EZ) bezocht Kuipers 28 februari de Leidsche Instrumentenmakersschool (LiS). Hij gaf de studenten meteen een uitdaging: ‘Bedenk een innovatief concept om in de ruimte zonnepanelen uit te vouwen.’

In het Techniekpact bundelen de overheid, werknemersorganisaties, werkgevers en onderwijsinstellingen hun krachten. Samen gaan ze het onderwijs en de arbeidsmarkt beter op elkaar afstemmen, waardoor het tekort aan technisch personeel wordt teruggedrongen. Kamp: ‘Bedrijven en instellingen zitten te springen om technische mensen van alle opleidingsniveaus. Het moet voor jongeren glashelder worden dat je kans op werk toeneemt als je kiest voor techniek.’

Toekomst
Een zelfwiegende wieg, een robothand voor Dutch Space en een apparaat om het zwaartepunt van satellieten te bepalen voor TNO. De werkplaats van de Leidsche Instrumentenmakersschool staat vol technische innovaties. Volgens Kuipers laat het werk van de studenten zien hoe leuk en spannend techniek kan zijn: ‘Techniek is de toekomst, onze wereld draait op techniek. Mensen associëren het vaak met overalls, olie en viezigheid, maar dat is onterecht. Het is een uiterst creatieve wereld waar je iets maakt dat letterlijk en figuurlijk op hoog niveau wordt gebruikt, onder meer in de ruimtevaart.’

Mensen van de LiS staan in de ruimtevaartwereld bekend als de ‘mannen en vrouwen met de gouden handjes’. Veel Nederlandse ruimteinstrumenten zijn dan ook door Leidse instrumentmakers gebouwd. Dat geldt voor het HIFI-instrument dat nu op anderhalf miljoen kilometer van de aarde hangt, voor aardobservatie-instrumenten als SCIAMACHY en OMI en ook voor de zonnepanelen van het Europese ruimtevrachtschip ATV dat Kuipers tijdens zijn missie van nieuwe voorraden voorzag.

Ambassadeur
Als ambassadeur van het Techniekpact gaat Kuipers leerlingen, studenten en docenten de komende maanden inspireren met wetenschap en techniek. Daarmee zet hij het werk voort van zijn ruimtemissie, toen hij ruim vijftienhonderd scholen bereikte met het NSO-programma Ruimteschip Aarde. Net als toen voor de leerlingen heeft Kuipers nu voor de Leidse instrumentmakers in opleiding een concrete opdracht. ‘In de ruimtevaart moet alles steeds lichter, sterker en stijver. Ook het mechanisme waarmee zonnepanelen worden vastgezet in een raket en uitgevouwen buiten de dampkring. Dutch Space vraagt jullie hulp bij het ontwikkelen van prototypes voor het klem- en ontspansysteem van de toekomst. Succes!’

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor André Kuipers vraagt LiS studenten om ruimtevaartconcept

Bussemaker, Kamp en Kuipers op bezoek bij LiS

Minister Jet Bussemaker (Onderwijs), Minister Henk Kamp (Economische Zaken) gaan op donderdag 28 februari 2013 van 14.00 tot 16.00 uur samen met André Kuipers op Techniekmissie bij de LiS inclusief LiS Academy in Leiden. André Kuipers spant zich al enige tijd in om jongeren enthousiast te maken voor techniek, een passie die hem de ruimte in heeft gebracht. Het bezoek staat in het teken van het Techniek Pact. De Leidse Instrumentmakers School is een MBO vakschool voor precisietechnologie. De school werd onlangs aangewezen als Centrum voor Innovatief Vakmanschap, waar bedrijfsleven en onderwijs intensief samenwerken om jonge technische vakmensen op te leiden tot Research Instrumentmaker voor de machine- en apparatenbouw, research en development en voor medische instrumenten. In het voorjaar van 2013 sluit het kabinet samen met werkgevers, het onderwijs en de werknemersorganisaties een Techniekpact. Het bedrijfsleven staat te springen om goed geschoolde technici. Toch kiezen nog te weinig jongeren voor een technische opleiding. Het tekort aan technici is een bedreiging voor de groeiambities van bedrijven en zet de economische groei van Nederland onder druk. Het Pact moet de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector verbeteren en daarmee het tekort aan technisch personeel terugdringen. In het Pact staan concrete afspraken tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid.

Geplaatst in beleid, onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Bussemaker, Kamp en Kuipers op bezoek bij LiS

LiS beste vakopleiding van Nederland

De LiS is door de keuzegidsgids MBO-studies 2013 gekozen tot de beste vakopleiding van Nederland. Over de LiS staat in het rapport: “Bij de vakcolleges scoort de grote meerderheid hoger dan vergelijkbare opleidingen. Topper is de Leidse Instrumentmakers School, op de voet gevolgd door het CIBAP vakcollege in Zwolle en SVO, het opleidingsinstituut voor de voedingssector.”

Geplaatst in onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor LiS beste vakopleiding van Nederland

LiS receives national grant & starts courses for professionals

The LiS (Leiden instrumentmakers School; established by professor Kamerlingh Onnes in 1901) has received a national grant of € 1.9M from minister Jet Bussemaker to further expand its professional services especially for the life sciences and health sector and to stimulate substantial future growth in the number of students. This grant indicates the national recognition by industry and science community that LiS precision technology graduates offer added value in the process of designing, prototyping and realization of high-tech precision systems and instruments. There is increasing demand for skilled technical specialists who are able to bridge the gap between innovative ideas and their realisation in the form of functional systems with high accuracy of shape and dimension, or quick and accurate positioning.

The subsidy of the Ministry of Education, Culture and Science is complemented by contributions from more than 10 partners from industry and science to strengthen the LiS in the coming years. The partners will invest in education and innovative engineering projects with a focus relevant for the Medical Delta consortium: life sciences and medical technology. Partners are Oldelft Ultrasound, Hittech Multin, DEMCON, Medtronic, TNO, TU Delft, LUMC, Erasmus MC, UMC Utrecht, VUMc, Maastricht University, Brains Unlimited, Leiden Biosciencepark, Medical Delta, Brainport Industries and the LiS.

One of the missions of the LiS and partners is to offer professional courses for technicians and engineers. So-called LiS Academy courses will focus on designing and building precision technology systems. Special attention will be on developing and making of medical precision systems. The education portfolio will cover multiple levels of the European Qualification Framework: level 4 (vocational level), level 5 (associate degree level), and level 6 (bachelor of engineering level).

Geplaatst in beleid, onderwijs, partnership | Reacties uitgeschakeld voor LiS receives national grant & starts courses for professionals

Gastcollege André Kuipers voor LiS-studenten

Astronaut André Kuipers (twitter) heeft op 18 januari 2013 een gastcollege gegeven bij de LiS in Leiden voor LiS-studenten, LiS-medewerkers en overige gasten. André heeft op inspirerende wijze zijn ervaringen als astronaut gedeeld op basis van schitterende verhalen en prachtig fotomateriaal.

André Kuipers zal zich de komende periode richten op het promoten van ruimtevaart, wetenschap en technologie. Dit doet hij in samenwerking met het Netherlands Space Office (NSO) en de Nederlandse overheid.

Geplaatst in onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Gastcollege André Kuipers voor LiS-studenten

LiS ontvangt stimuleringsbijdrage van minister Bussemaker

De LiS heeft 19 december 2012 een stimuleringsbijdrage van € 1,9 miljoen van minister Bussemaker ontvangen. Deze bijdrage ondersteunt de ambities van de LiS om samen met een tiental partners techniekonderwijs op het snijvlak precisietechniek en medische technologie / instrumentatie te verstevigen. De LiS en partners zetten in op een substantiële groei van het aantal LiS-studenten de komende jaren. Daarnaast investeren de LiS en partners in na- en bijscholingscursussen voor technici en ingenieurs. Tot slot wordt de engineering- en productiecapaciteit van de LiS fors uitgebouwd, zodat nog meer LiS-studenten via betaalde opdrachten precisiesystemen ontwerpen, tekenen, prototypen, testen en maken.

Geplaatst in beleid, partnership | Reacties uitgeschakeld voor LiS ontvangt stimuleringsbijdrage van minister Bussemaker

LiS plans to offer bachelor degree in Applied Precision Engineering

Mikroniek-artikel van Aad van Strien (bestuurslid LiS) (Mikroniek, nr6, 2012)

There is increasing demand for skilled technical specialists who are able to bridge the gap between innovative ideas and their realisation by actually constructing functional precision instruments and prototypes. Precision engineering aims to design and construct products with high accuracy of shape and dimension, or quick and accurate positioning. The Leiden Instrument Makers School (Leidse instrumentmakersschool, LiS) plans to build on its illustrious heritage to develop a Bachelor of Engineering degree in applied precision engineering that specifically addresses this competence gap in industry and research institutes within the top sectors high-tech & materials and life sciences & health.

Hindsight

Scientific research used to be a gentleman’s pastime. Around 1900, Professor Heike Kamerlingh Onnes of the Leiden University physics department turned his considerable entrepreneurial energy into improving access to modern research instruments. This required him to educate craftsmen able to translate the musings of academics into real-life instruments of research. To that end he started the Leiden instrument maker school in 1901 – the LiS. In his 1913 Nobel Prize acceptance speech he explicitly thanked his senior instrument makers for their invaluable contributions in discovering superconductivity. Today the LiS is an independent, well-regarded, small but growing Dutch MBO school of about 200 students. During four years of intensive technical education and training its students become well regarded and sought-after precision technology graduates.

Insight

The availability of excellent craftsmen who can bridge the gap between esoteric, ill-defined academic ideas and reality by actually constructing functional precision research instruments proved to be an extremely successful innovation for Dutch science and engineering. During the long history of the LiS more than two thousand highly qualified craftsmen who can build complex, innovative precision instruments were able to fulfil the ever increasing demand by universities, research institutes and high-tech industries.
Maintaining a strong focus on quality and excellence of education rather than on growth allowed the LiS to deliver the required excellent technical specialists. The explicitly nurtured links between universities, research institutes, high-tech businesses and start-ups allows the LiS to continuously improve its curriculum and teaching approach, and to continuously realign to ever changing demands.

These links also help close the ever-present financial gap between governmental education funding and the high cost of maintaining modern machines and hiring the excellent educational staff necessary to keep up to date with technology developments. Explicit integration of selected commercial projects into the project roster of students further ensures alignment of education with demands of future employers.

During discussions with researchers, high-tech industry managers, top sector directors and governmental representatives it became clear that there is a growing demand for excellence, depth and breadth in precision engineering specialists. Combining the traditional LiS topics, for instance, glass with precision mechatronics, or micro precision milling with photonics, or digital electronics and ceramics, or new materials and additive prototyping, significantly increases the demands on students and educators alike.

Foresight

These increasing educational demands from the field have led the LiS board to decide that enhancing the school’s educational portfolio needs to be undertaken. This resulted in a number of activities to add to its current Research Instrument maker degree (level 4 according to the European Qualification Framework) a precision engineering associate degree (level 5) and a bachelor degree (level 6). All are applied technology degrees and will have the same level of excellence and quality that the LiS has offered for more than a century.

Mission

The mission of the LiS is to provide outstanding middle and higher level education in applied technology aimed at:

Conceiving, designing and building innovative high-tech precision devices that integrate various technologies into a unique instrument of high quality.

Life sciences and health technologies will be the initial focus of the new degrees. LiS graduates have always excelled in their unique competences to conceive and create a wide range of innovative multidisciplinary precision instruments. For example, integration of different technologies in precision instruments as used by high-tech companies, universities and research institutes in life sciences and health specific applications.

Vision

Building on its foundational insight that excellent craftsmanship is vital to research, development and innovation, the LiS will enter into productive collaborations with other scientific and technical education institutes and businesses to enable an innovation bridge between idea and reality. LiS graduates especially excel in:

  • Innovation: conceive, design, and make unique innovative precision instruments
  • Precision: unique integration of multidisciplinary technologies with high accuracy in shape and dimension, and rapid and precise positioning
  • Excellence: connecting science and craftsmanship, keeping up to date on many state-of-the-art technologies, and developing new applications

The combination of different teaching levels that build on each other results in an educational environment that is conducive to innovation and meets the increasing demands of businesses and research institutes alike.

Strategy

This, of course, is easier said than done. Therefore the implementation strategy is one of stepwise refinement and continuous adjustments. The LiS strategy can be summarized as follows:

  • Developing, in partnership with potential employers, a modern curriculum that emphasizes turning ideas into reality; the first curriculum contours are already visible
  • Offering a few specifically developed extra-curriculum modules starting in 2013 and growing into a fully-fledged bachelor degree three years later
  • Adding specific focus on life sciences and health technology applications
  • Appointing most staff on a part-time basis, allowing them also to work in high-tech business and research institutes to maintain their own competences
  • Closely cooperating with universities and other colleges to enable a quick start-up, ensure excellence and high quality

Conclusion

The newly conceived LiS-HBO will take several years to mature. During this period significant effort will be invested in developing a modular curriculum that uses modern didactic approaches embracing project-based practical learning, and leverages the existing LiS infrastructure of staff, machines and equipment. The aim is to become a national institute offering educational excellence in precision engineering.

Readers who are interested to help shape and implement the strategy by contributing their time and expertise or sponsoring in other ways are invited to contact Aad van Strien at strien@lis-mbo.nl

Geplaatst in beleid, hbo, onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor LiS plans to offer bachelor degree in Applied Precision Engineering

LiS HBO-opleiding “Applied Precision Engineering”

Samenvatting van een Mikroniek-artikel van Aad van Strien (bestuurslid LiS) over de ambities t.a.v. een LiS HBO-opleiding “Applied Precision Engineering”.

There is increasing demand for skilled technical specialists who are able to bridge the gap between innovative ideas and their realisation by actually constructing functional precision instruments and prototypes. Precision engineering aims to design and construct products with high accuracy of shape and dimension, or quick and accurate positioning. The Leiden Instrument Makers School (Leidse instrumentmakersschool, LiS) plans to build on its illustrious heritage to develop a Bachelor of Engineering degree in applied precision engineering that specifically addresses this competence gap in industry and research institutes within the top sectors high-tech & materials and life sciences & health.

Klik hier om het gehele artikel te lezen.

Geplaatst in hbo, onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor LiS HBO-opleiding “Applied Precision Engineering”

Impuls voor topsectoren in mbo techniek: nieuwe Centra voor innovatief vakmanschap versterken regionale economie

Bron: Toptechniek in Bedrijf (website)

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaat investeren in vier nieuwe Centra voor innovatief vakmanschap. Per Centrum wordt 1,9 miljoen euro geïnvesteerd voor een periode van vijf jaar. De Centra voor innovatief vakmanschap in het mbo zijn zogenaamde publiek-private samenwerkingsverbanden, waarin bedrijfsleven en onderwijs gezamenlijk studenten, docenten en ondernemers samenbrengen om te werken aan beter onderwijs en toegepast onderzoek. De Centra zijn gericht op een topsector die sterk regionaal vertegenwoordigd is. De investering van het ministerie maken onderdeel uit van het Masterplan Bèta en Technologie en sluit goed aan bij het Techniekpact 2020 uit het regeerakkoord, waarin wordt opgeroepen tot een gezamenlijke agenda van bedrijfsleven en onderwijs. Op verzoek van de rijksoverheid faciliteert het Platform Bèta Techniek de Centra bij het behalen van hun doelstellingen.

Bedrijfsleven en onderwijsinstellingen staan te springen om in een regio samen op te trekken. Samen willen ze werken aan een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. De samenwerking met de regionale arbeidsmarkt maakt aantrekkelijk techniekonderwijs met een grote zekerheid op een baan mogelijk. Praktijkgericht onderzoek in de topsectoren krijgt hierdoor ook een impuls. Het doel van een Centrum is een bijdrage te leveren aan het (nationaal en regionaal) gevoelde tekort aan technici. Centraal staat betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, en op die manier kwalitatief excellent onderwijs aanbieden. Vandaag heeft minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vier Centra gehonoreerd. Daarnaast wordt onderzocht of nog meer Centra gekoppeld aan topsectoren op korte termijn met behulp van een financiële investering kunnen starten.

De vier toegekende centra in 2012

In het Centrum voor innovatief vakmanschap van de Leidse Instrumentmakers School werken bedrijfsleven en onderwijs binnen de sector Life Science & Health voor precisietechnologie om jonge excellente technische vakmensen op te leiden tot Research Instrumentmaker.

Het Centrum voor innovatief vakmanschap Teclab richt zich op technologische producten en systemen. TecLab richt zich op vakmanschap en innovatie in de topsector High Tech Systemen & Materialen in Nederland.

Het Centrum voor innovatief vakmanschap Water vormt een schakel in de onderwijs- en innovatieketen voor de Noord-Nederlandse én de nationale watersector. Hiervoor zijn vakmensen met kennis en kunde hard nodig om alleen al de reguliere vervangingsvraag op te vangen.

Binnen het Rotterdamse Havengebied is de (petro)chemische sector één van de belangrijkste werkgevers. Verschillende partners in de regio werken gezamenlijk om jonge mensen en onderhoudsmedewerkers op te leiden in het Centrum voor innovatief vakmanschap Procestechniek en Maintenance Rijnmond.

Geplaatst in beleid, onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Impuls voor topsectoren in mbo techniek: nieuwe Centra voor innovatief vakmanschap versterken regionale economie

.

.
[Register role=”editor”]

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor .